vrijdag 18 oktober 2013

Bloggen – ga aan de slag en profiteer!


Bron: Wagenings Journalistencafé
Wagenings Journalistencafé
Het Wagenings Journalistencafé ging afgelopen week over Bloggen. Er werd gesproken over het nut van een blog, de interactie en wat er allemaal bij komt kijken (dat valt dus best wel mee).

Ervaren bloggers (Paul Luttikhuis van NRC-klimaatblog en Dirk Roep van Rurale Sociologie) waren uitgenodigd om te spreken en ook in het publiek zaten bloggers uit de praktijk.

Moet je überhaupt wel bloggen? En waarover dan?

Als je interactie wilt, dan kun je beter bloggen dan publiceren in print of op internet. Paul Luttikhuis heeft een vaste groep NRC-lezers opgebouwd en heeft in 4 jaar ong. 10.000 reacties ontvangen, waarbij hij er via de papieren media hooguit 200 kreeg.

Het is de moeite waard om een blog te starten als je “iets te vertellen hebt” over een expertise. Welke expertise dat is, maakt niet zoveel uit. Het is ook leuk om te bloggen in periodes dat je iets bijzonders doet (bijv. de onderzoeksreizen op zee). Onderzoekers vinden het vaak niet zo bijzonder wat ze meemaken, maar lezers vinden het volgen van hun belevenissen vaak hartstikke interessant.

Meerwaarde

Onderzoekers kunnen het ook zien als een vorm van verantwoording afleggen; want het onderzoek wordt vaak uitgevoerd met gemeenschapsgeld. Bij onderzoek waarbij de uitkomsten gevolgen kunnen hebben voor de praktijk, kun je ook de doelgroep laten meedenken door een stelling of probleem te plaatsen.

Een blog geeft je ook gelegenheid om een onderwerp dat je al vaak hebt moeten uitleggen, nu een keer goed te verwoorden. Je kunt goed nadenken over duidelijke argumenten, goede voorbeelden en foto’s en links. In het vervolg hoef je dan alleen nog te verwijzen naar je blog, of je kunt zelf het blog gebruiken bij je uitleg omdat je dan alles in een keer bij de hand hebt.
 
"Ik merk dat bloggen bijdraagt aan met andere ogen naar je werk kijken."
Ingeborg de Boois, blogger vanaf zee (Boomkorsurvey)
 

Bloggen kost tijd

Als je blogt, heb je niet alleen te maken met schrijftijd. Je zult merken dat je tijdens je werk nu en dan overweegt “is dit iets voor in mijn blog?”. Dat geeft je de kans om bijtijds na te denken over bijv. foto’s, voorbeelden en de manier waarop je het gaat verwoorden.

"Lezers geven aan graag foto’s te zien van het werk aan boord,
maar vooral van de onderzoekers en bemanning."

Carola van Zweeden, blogger vanaf zee (Schelpdiersurvey Waddenzee)
 
Daarnaast moet je je blog ook promoten, want als niemand weet dat het er staat, krijg je geen bezoek. Discussieer mee in LinkedIn-groepen en verwijs daarbij naar je blog. Promoot je blog via twitter en andere media of portals die tot je beschikking staan. Onderzoekers kunnen ook via de site van hun onderdeel aandacht vragen voor het blog.
 

Wat levert het op?

Je kunt bij je blog zien hoeveel keer het is bekeken en hoe vaak er is gereageerd, maar of dit werkelijk leidt tot meer opdrachten is lastig te meten. Bij een papieren medium (advertentie, artikel) is het nog onduidelijker omdat je daar helemaal niet weet wie het ziet. In het algemeen wordt ervaren dat bloggers stijgen in waardering als expert en sneller als betrouwbare bron worden beschouwd.

De techniek

Binnen de site van Wageningen UR zijn er nog wat strubbelingen met de techniek, maar daar kan de redactie je bij helpen. Als je wilt bloggen, stuur dan een mailtje naar socialmedia@wur.nl en we zorgen ervoor dat er een ingericht blog voor je klaarstaat, waar je zelf direct mee aan de slag kunt. Geen belemmeringen meer; lekker gaan bloggen!

Links:

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten